Att leva med Trichotillomani

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Finns det en anledning?

Av Light - 27 oktober 2011 07:47

Jag sitter avslappnad på tåget med blicken fäst på mörkret utanför fönstret. Det är så lugnt härinne och så lätt att bara tänka sig bort, det är det jag gillar med tåg. Fast egentligen är det en massa människor omkring mig som pratar alldeles för högt, men de kan ignoreras med min MP3 väldigt fort.

Musik är underbart, jag hamnar i min egen lilla värld när jag trycker på play och kan slappna av.

Jag blickar ut och plötsligt är handen där igen och leker, fingrarna stryker över mitt ena ögonbryn i jakt efter det där perfekta hårstrået som har vuxit sig sådär lagom kort. Det kittlas under mina fingertoppar och jag slappnar av fullkomligt. Naglarna drar sig mot huden, känner de få ögonbryn-hårstråna stryka emot, pekfingret gör sig redo, tummen likaså. Plock, Plock, Plock.

Strå efter strå rycks loss och jag känner ett hav av lugn segla igenom mig innan verkligheten får tag i mig och jag slutar tvärt.

Det här är fel. Lägg av.

Jag skådar min spegelbild i fönstret, jag vill inte se på ögonbrynet som verkar bli allt mindre för var dag som går. Ånger fyller mig, hur kan jag vara så dum? Varför gör jag såhär mot mig själv?

Idiot.


Händerna rör sig igen, ångersamt stryker de längs mina ögonlock i jakt efter nya offer. Där, där är det! Det är perfekt längd, tillräckligt långt att rycka loss men kort nog för att det ska bli en utmaning för mig. Fingrarna spänner sig, pekfingernageln mot tumnageln, ögonfransen åtklämd emellan och jag drar loss det. Drag, Drag, Drag.

Frans efter frans. Bort, bort, bort.

Nej, sluta. Du får inte. Byt öga, dra bort där istället. Har du dragit så mycket i vänster kan du lika gärna dra lika mycket i höger, det blir ju jämnare då. Eller hur? Nu kan du fortsätta. Drag, Drag, Drag.

Du gör mig så frustrerad! Titta vad du har gjort! Du ser ju inte klok ut! Hur kan du hålla på som du gör?!

Jävla idiot.


Frustrationen tar över, det blir för mycket. Det är så frustrerande att jag håller på som jag gör. Jag måste slapna av, koppla bort allt. Jag svär åt mig själv i huvudet medan handen sakta letar sig fram till mitt huvud. Inte där, inte där, inte där men..där!

Precis där, där benan slutar. Längst bak, högst upp, där är ett perfekt ställe att rycka loss på. Snart kan jag slappna av igen. Fingrarna snurrar sig runt några hårstrån, de är lite tjockare än andra. Det är just den sorten jag är ute efter.

Ryck, Ryck, Ryck.

Nej, sluta inte än. Det är inte rätt hårstrå, det känns inte helt rätt än. Dra lite till. Byt plats, du vill inte ha några kala fläckar igen eller hur? Inte för mycket, dra lite i taget. 2 strån, ett strå, 4 strån. Ryck, Ryck, Ryck.

Men kan du aldrig bara lägga av? Hur svårt ska det behöva vara för dig att fatta?? Titta på dig själv, inser du inte vad du håller på med?
Din jävla idiot.


Jag kan inte undgå att se ner på hårstråna i min hand, en hårslinga som borde hänga i mitt hår just nu.

Hur kan jag göra såhär mot mig själv?

Ska det verkligen behöva vara svårt att sluta?

Jag är en sån jävla idiot ibland va?


Jag sluter mina ögon, somnar en stund innan jag vaknar och mina fingrar letar sig fram till mitt ögonbryn igen.

 
 
BitterFittan

BitterFittan

2 november 2011 05:38

PRECIS SÅ!!!
Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Amen!
Varför ska det vara så svårt?

http://www.cillabacill.blogg.se

 
Ingen bild

mig (igen)

12 november 2011 12:12

då skrev du nog till fel ;) http://www.facebook.com/mittkvarter är jag.
ska bli skönt att få prata med någon som förstår.

 
Madelene

Madelene

16 november 2011 12:52

Tjoheeej! Hittade din blogg när jag sökte ''drar ögonfransar'' på google. Haha! Anledningen är att jag lider av samma sjukdom och jag har alltid vela hittat någon som lider av samma som jag! För andra förstår inte att det är omöjligt att sluta dra. Så ja, jag blev glad när jag hittade din blogg.

http://madeleneeriksson.myshowroom.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Light - 5 februari 2013 14:42

Jamen hejsan hoppsan här tog det minsan ett bra tag innan jag började skriva igen huh   Mycket har hänt och så, sitter dock i skolan just nu så jag tänkte mest bara meddela att jag lever än och börjar antagligen närma mig slutet av min behandling...

Av Light - 19 mars 2012 23:10

Det var ett tag sedan jag skrev här.. ett bra tag sen.. hehSommaren lider mot sitt slut och jag tvingas göra mig av med latheten och göra mig redo för ett nytt skolår. Yey.    Vad har man haft för sig då? -Födelsedag: Fyllde 18 i Mars, den ni! De...

Av Light - 9 januari 2012 18:57

Idag är det den 9 Januari, denna dag kommer alltid stå mig varmt om hjärtat. Idag är det exakt ett år sedan jag blev medveten om min Trichotillomani. Ett år sedan jag lärde mig att det jag gör är normalt. Ett år sedan jag fick veta att jag inte ä...

Av Light - 3 januari 2012 21:22

2011 är över, det är nu ett nytt år med nya möjligheter gott folk. I år var första gången jag inte fireade- men hur stavar jag egentligen? XD I år var första gången jag inte firade med familjen, istället valde jag att åka till "Mah bro" Eruu i Se...

Av Light - 7 december 2011 15:23

Tjolahoppsan hejmorsning och lite sånt   Tänkte dela med mig av lite sidor jag är medlem på här dådå. DeviantArt: http://w-i-s-s-l-e-r.deviantart.com/  Jag tecknar hela tiden, här finns det flesta jag skapar Sheezyart:  http://wissler.sheez...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Har du hört talas om Trichotillomani förr?
 Ja
 Nej
 Vad är det?

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards