Att leva med Trichotillomani

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2011

Föräldrar

Av Light - 28 oktober 2011 23:59

Jag försöker inte på något sätt klaga på mina föräldrar, jag försöker bara förklara förhållandet mellan mitt tillstånd och min familj.


Det är ju självklart att jag älskar mina föräldrar.
Men när det kommer till min Trich så finns inte riktigt den där gnistan. Jag talar sällan om det med dem just för att jag kan känna av att de känner sig olustiga och inte riktigt förstår vad jag menar, tycker och känner. När det kommer till psykiska saker som man normalt inte har, tankar man normalt sätt inte tänker, känslor man normalt sätt inte känner, så brister den där kontakten.


Jag kan inte prata om hur det känns just för att jag vet att de själva omöjligt kan tänka sig in i min situation.. Hur länge jag än skulle förklara skulle de aldrig förstå, det är en sak att veta hur någon känner sig och en helt annan att faktiskt kunna föreställa sig det.


En annan sak som stoppar är just det faktum att de inte visar något initiativ, just för att de inte vet hur det är. Ingen frågan om jag vill ha hjälp, inget tal om doktorer, dermatologer eller något sådant. Jag kan känna av att de inte är intresserade över saken.

Men jag kan förstå dem, det är inte lätt när det kommer till psyket. Alla har vi olika psyken, alla tänker olika på olika banor.. Ber min mamma mig att sluta dra i mina ögonfransar blir jag helt vild innombords. Jag fylls med så många känslor.

Jag blir vansinnig, hur många gånger tror dom inte att jag redan har försökt? Hur enkelt tror de att det är?!
Jag fylls med sorg, tror de verkligen att det är så himla enkelt? Försöker de inte ens hjälpa mig? De vet verkligen inte hur det är, de skulle inte säga så annars..
Jag blir frustrerad, men ta och lägg av! Jag vet väl att jag inte får rycka men det är inte så jävla enkelt att bara ta och lägga av!


Men samtidigt är det ju samma saker som jag sagt åt mig själv gång på gång. Sluta! Lägg ner handen! Ska det vara så jävla svårt att bara lägga ner händerna och sluta!? Fattar du inte vad du gör mot dig själv?!

Men iland händer det jag hatar. Tänkt att det altid är det där ynka lilla som förstör allting hela tiden.


"Sluta"
"Låt bli ögonfransarna"
"Om du inte slutar dra i ögonfransarna så får du inte åka på konventet"
"Om du inte lägger av får du inte åka till din kompis"
"Du måste sluta med det, det ser ju hemskt ut"


Visst förstår jag att det där sista är för att få mig att sikta på att sluta, men jag tror inte de tänker på att det gör ont. Som om jag inte redan viste hur jag ser ut. När jag väl hör det sitter det fast i huvudet under resten av dagen och jag får problem med att se mig själv i spegeln. Jag undviker ögonkontakt med alla, speciellt min egen spegelild. Jag vill inte se elendet. Det ser ju för hemskt ut.

Hoten gör mig väldigt sårad, jag förstod ju att de kunda göra så innan jag visste vad Trichotillomani var för något, men efter att jag berättat och förklarat hör jag fortfarande dom där hoten gång på gång.

Det är där skon klämmer, det faktum att de inte verkar förstå vad jag menar när jag försöker förklara att "Jag kan inte sluta"


Ibland när jag tänker på det förstår jag det in te ens själv. Varför är det så svårt? Det borde ju bara vara att lägga ner handen, men den flyttar sig bara upp dit igen. Varför är det så svårt? Jag förstår inte.
Jag kan inte ens förklara det för mig själv och det gör mig så förvirrad..

Innan jag kände till Trich blev varje nyårslöfte samma sak. Jag ska sluta dra i mina ögonfransar. Jag ska få tillbaka mina ögonfransar. Det har aldrig lyckats.

Nu har jag dock ett nytt mål. Jag ska lära mig att kontrollera det.


Och jag ska lyckas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Light - 5 februari 2013 14:42

Jamen hejsan hoppsan här tog det minsan ett bra tag innan jag började skriva igen huh   Mycket har hänt och så, sitter dock i skolan just nu så jag tänkte mest bara meddela att jag lever än och börjar antagligen närma mig slutet av min behandling...

Av Light - 19 mars 2012 23:10

Det var ett tag sedan jag skrev här.. ett bra tag sen.. hehSommaren lider mot sitt slut och jag tvingas göra mig av med latheten och göra mig redo för ett nytt skolår. Yey.    Vad har man haft för sig då? -Födelsedag: Fyllde 18 i Mars, den ni! De...

Av Light - 9 januari 2012 18:57

Idag är det den 9 Januari, denna dag kommer alltid stå mig varmt om hjärtat. Idag är det exakt ett år sedan jag blev medveten om min Trichotillomani. Ett år sedan jag lärde mig att det jag gör är normalt. Ett år sedan jag fick veta att jag inte ä...

Av Light - 3 januari 2012 21:22

2011 är över, det är nu ett nytt år med nya möjligheter gott folk. I år var första gången jag inte fireade- men hur stavar jag egentligen? XD I år var första gången jag inte firade med familjen, istället valde jag att åka till "Mah bro" Eruu i Se...

Av Light - 7 december 2011 15:23

Tjolahoppsan hejmorsning och lite sånt   Tänkte dela med mig av lite sidor jag är medlem på här dådå. DeviantArt: http://w-i-s-s-l-e-r.deviantart.com/  Jag tecknar hela tiden, här finns det flesta jag skapar Sheezyart:  http://wissler.sheez...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Har du hört talas om Trichotillomani förr?
 Ja
 Nej
 Vad är det?

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards