Att leva med Trichotillomani

Alla inlägg under mars 2012

Av Light - 19 mars 2012 23:10

Det var ett tag sedan jag skrev här.. ett bra tag sen.. heh
Sommaren lider mot sitt slut och jag tvingas göra mig av med latheten och göra mig redo för ett nytt skolår. Yey.


 Vad har man haft för sig då? 
-Födelsedag: Fyllde 18 i Mars, den ni! Det stackars barnet inom mig lider av hur snabbt tiden går. Men åldras måste man ju så.
-Bio: Såg Avengers och The amazing Spiderman på bio, Spiderman var sevärd och Avengers helt ffdhjskf <33
-Picnic: Hade picnic med bro, gött gött
Mitt minne är så dukitgt att jag inte minns vad som hände i skolan innan sommarlovet. XD

--Behandling--

Som rubriken lyder tänkte jag ta upp lite om behandling här dådå.

Fick nämligen lite utbrott då familjen åkte till mormor och hon skulle börja kommentera hur jag saknade ögonfransar och skit och föräldrarna såklart skulle hålla med henne. Skrev därför av mig på facebook med vetskapen att både mamma och pappa kommer se det senare.
Skit samma, bra att få ut det.

Resultatet blev att pappa kollade in på wikipedia och läste mer om vad Trichotillomani verkligen innebär. Blev skitskraj när han kom in i mitt rum och var berädd på en utskällning för inlägget då jag inte direkt använde de vackraste orden ur mitt ordsförråd.
Fick istället veta att pappa tänker boka tid hos vuxenpsyk i stan för att eventuellt starta KBT-behandling (kognitiv beteénde terapi som för det mesta används för att hjälpa de som lider av bland annat OCD)

-

Pappa tog hem ett papper som jag har för mig kallades remiss eller liknande som jag fick lov att fylla i lite personuppgifter och beskriva kort om mitt problem.

Fick långt senare en tid hos en man vid namn Andras, ett namn jag tyckte var lite lustigt. Min humor är lite udda ibland. 

Jag var jättenervös i väntrummet med rädslan av att jag skulle säga fel saker eller att han inte skulle bedömma mitt fall tillräckligt allvarligt för att fortsätta behandla.

Fick svara på frågor om bland annat ifall någon i släkten lider/lidit av psykiska störningar och bad mig beskriva mina symptom och hur länge jag hållt på etc.

Tydligen var jag hans andra fall någonsin med Trich. Så vanligt var det där jag bor minsann. 

Blev nervös igen då han pratade om hur denne patient hade det och jag snabbt märkte att jag inte var i närheten av dennes problem.

Fick dock veta att han skulle leta upp möjliga KBT-behandlingar åt mig och skulle göra av sig så fort han hittat något.


Det tar tid. Lång tid innan jag får ett brev om saken. Det visade sig att det fanns en kvinna som kunde hjälpa mig i stan jag besökte Andras i. Alldeles i närheten av skolan.

Fick tid och datum och en nervös väntan började.

Denna väntan förlångdes dock då klassen skulle iväg på ett antal viktiga föreläsningar den dagen. Kände därför att jag ville fokusera på föreläsningarna som jag antagligen inte skulle få chans att höra om senare.

Mamma ringde därför återbud och återigen började den långa väntan på en ny tyd.


Tillslut ringer de på mobilen och berättar att jag fått en ny tid.

Jag är fylld av lycka, förväntan och nervositet.

Jag får lov att vänta några veckor innan dagen är kommen.

Satt och skakade och darrade av nervositet i väntrummet innan jag äntligen ropas upp. Var skitnervös då hon inte hade kommit och ropat upp mig 10 minuter efter min egentliga tid. Men hon hade bara blivigt lite sen.


Jag var orolig att Ingrid skulle antingen ogilla mig eller ogillas av mig. Men hon var snäll och lät mig tala till punkt och lät mig själv byta ämne om jag ville.

Vi pratade mest om vem jag är. Hon vill lära känna mig innan vi tar tag i själva behandligen.

Fick prata om vad jag gillar att göra och sånt där man normalt sätt brukar prata om.

Samtalet gick sedan vidare till mina symptom, hur länge det har hållit på, vad exakt jag gör osv.


Jag förstod att hon skulle reagera och vilja utveckla ett längre samtal när jag skulle prata om min familj.

Jag hade inte tagit upp det med Andras, jag vet inte riktigt varför. Det kom liksom inte ut just då. Men den här gången berättade jag om min lillebror som omkom i en drunkningsolycka för 6 år sedan.

Det var deffenitivt något hon ville gå vidare med, så nästa veckas möte handlade enbart om detta.

Jag fick instruktioner att gå dit varje onsdag klockan 11 för en timmes möte.


Vi har mestadels pratat om vem jag är, vad jag gillar att göra, brorsan, kompisar, vad jag har gjort under veckan.

Själva behandligen har vi inte nått ännu, det kommer vi antagligen börja med nu till veckan då hon är tillbaka från semestern.

Funderar på att kanske försöka se om inte den härigna medicineringen de rekommenderar kanske funkar. Vi får se.


Klockan är 02:21 så man kanska ska avsluta det hela nu.


Hej mors


Over and out
//Light

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Har du hört talas om Trichotillomani förr?
 Ja
 Nej
 Vad är det?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards